عمومی

چطور هورمون شادی رو افزایش بدیم؟💎【سال1403】⭐

چطور هورمون شادی رو افزایش بدیم؟ خوشحالی و داشتن روحیه شاد و خوب در زندگی حق هر انسانی در هر کجای کره‌ زمین است. امروزه که ما در دنیای ماشینی و مدرن زندگی می‌ کنیم، معمولا با انواع استرس‌ ها و مشکلات متداول روبرو هستیم که فرصت کوتاهی برای شادی کردن و شاد بودن داریم. حال به نظر شما چگونه می‌ توانیم هورمون‌ های شادی را در وجود خود پرورش دهیم؟ هورمون شادی یک نوع احساس بسیار فوق‌ العاده و خوشایندی است که ذهن و بدن انسان‌ ها را تحت شعاع قرار می‌ دهد که باعث می‌ شود، در پی انجام یک سری از واکنش‌ های شیمیایی پیچیده در بدن، انسان‌ ها همواره احساس شادی و خوشحالی داشته باشند. در ادامه در رابطه با هورمون شادی بیشتر صحبت می‌ کنیم.

هورمون شادی چیست؟

قبل از اینکه به پاسخ در سوال چطور هورمون شادی رو افزایش بدیم؟ بپردازیم، لازم است یک تعریف جامعی از هورمون شادی ارائه دهیم. در کل هورمون‌ هایی که در سطح بدن وجود دارند، همان مواد شیمیایی هستند که به وسیله‌ غدد گوناگونی در بدن تولید می‌ گردند. حال پس از تولید از طریق خون در سطح بدن جابه جا شده و به عنوان یک پیام‌ رسان عمل می‌ کنند. به گونه‌ ای که می‌ توانند در ایجاد بسیاری از واکنش‌ های بدن نقش پررنگی داشته باشند. در بدن یک هورمون بسیار خاصی وجود دارد که در افزایش احساسات در افراد بسیار کمک کننده بوده و یکی از عملکردهای مهم آن نیز کمک به تنظیم حالت روحی افراد است.

این هورمون که هورمون شادی و لذت نام دارد، از انواع گوناگونی تشکیل شده و بر تمام احساسات منفی، استرس و اضطراب غلبه کرده و می‌ تواند آن‌ ها را از بین ببرد. سروتونین یا همان هورمون شادی یکی از انتقال دهنده‌ های عصبی است که در مغز به تولید می‌ رسد. این ماده در خارج از سیستم عصبی مرکزی نیز ترشح شده و حدود 90 درصد از آن در روده و پلاکت‌ های خونی یافت می‌ شود. این ماده‌ شیمیایی که به وسیله‌ اعصاب تولید می‌ شود در دستگاه گوارش و سیستم عصبی مرکزی راه پیدا کرده و به راحتی می‌ تواند بر خلق و خو، توانایی شناخت مغز و همچنین حافظه تاثیر بگذارد.

حال زمانی که سروتونین یا همان هورمون شادی به میزان وافری در سطح بدن یافت شود، افراد همواره احساس شادی، آرامش و تمرکز بیشتری را تجربه خواهند کرد؛ اما ما باید بتوانیم که سروتونین را با روش‌ های طبیعی و سالم در بدن افزایش بدهیم تا با موجی از انگیزه و انرژی به طور معجزه واری راه را برای رسیدن به اهدافمان هموار کرده و کارهایمان را به درستی پیش ببریم.

چطور هورمون شادی رو افزایش بدیم؟

انواع هورمون شادی

در بدن تنها یک هورمون مسئول ایجاد حس شادی و خوشایند در بدن افراد نمی‌ باشد. در ادامه ما انواع هورمون‌ های شادی را نام می‌ بریم که باعث ایجاد احساس خوشایندی در افراد می‌ گردند که عبارتند از:

  1. دوپامین: یکی از هورمون‌ های شادی که نامش دوپامین می‌ باشد، در ایجاد احساس خوب در افراد نقش بسیار پررنگی دارد. دوپامین یک هورمون و یک نوروترانسمیتر است که عملکرد و نقش کلیدی خود را در سیستم پاداش مغز ایفا می‌ نماید. در حقیقت دوپامین علاوه بر اینکه باعث احساس لذت در افراد شده؛ بلکه با یادگیری، عملکرد سیستم محرک و حافظه نیز در ارتباط می‌ باشد. دوپامین به (احساس خوب) نیز معروف است.
  2. اندورفین‌ ها: اندورفین‌ ها همان هورمون‌ های شادی هستند که به عنوان کاهش دهنده‌ طبیعی درد نیز محسوب می‌ گردند. یعنی زمانی که بدن شما با استرس و ناراحتی روبرو می‌ شود، سعی در تولید اندورفین دارد. علاوه بر آن زمانی که در یک فعالیت لذت بخشی شرکت می‌ کنید، اندورفین‌ ها تولید شده و یقینا پاداش و نتیجه‌ مثبتی برای شما به همراه خواهند داشت. از جمله این فعالیت‌ ها می‌ توانیم به ورزش کردن، ایجاد رابطه‌ جنسی و غذا خوردن اشاره کنیم که سطح اندروفین بدن در چنین مواقعی به میزان قابل توجهی افزایش پیدا می‌ کند.
  3. اکسی‌ توسین: چطور هورمون شادی رو افزایش بدیم؟ شما می‌ توانید با ارتباط برقرار کردن و ترشح هورمون اکسی توسین که همواره به عنوان هورمون عشق نامیده می‌ شود، به میزان قابل توجهی احساس شادی و خوشحالی را در وجود خود پرورش دهید. در حقیقت اکسی توسین هورمونی است که در زمان عشق ورزیدن، شیردهی، زایمان و ارتباط قوی میان والدین و فرزند ترشح می‌ شود و علاوه بر ایجاد احساس لذت و خوشبختی، حس همدردی، اعتماد به نفس و پیوند قوی در روابط با والدین را در وجود افراد برمی‌ انگیزد. به طور طبیعی هورمون اکسی توسین در زمان محبت کردن‌ های فیزیکی همچون بوسیدن، بغل کردن، ایجاد ارتباط جنسی و رابطه با والدین افزایش پیدا می‌ کند.
  4. سروتونین: این هورمون که به عنوان نوروترانسمیتر نیز شناخته می‌ شود، علاوه بر اینکه در تنظیم احساسات در بدن کمک بسیار وافری می‌ نماید، در توانایی، یادگیری و حافظه نیز نقش بسیار موثری داشته و سبب تنظیم خواب، افزایش اشتها و هضم راحت غذا نیز می‌ گردد. سروتونین از دیگر هورمون‌ های شادی است که احساس مطلوبی را در افراد ایجاد می‌ کند. حال به نظر شما چطور هورمون شادی رو افزایش بدیم؟ در ادامه با ما همراه باشید.

چطور هورمون شادی رو افزایش بدیم؟

6 روش اصولی در افزایش هورمون شادی در بدن

معمولا هورمون های شادی به دلایل متفاوتی در بدن کاهش پیدا می‌ کنند و افراد احساسات متفاوتی را همچون افسردگی، ناامیدی، خستگی و … را در زندگی تجربه می‌ نمایند. برای اینکه بدانیم چطور هورمون شادی رو افزایش بدیم؟ باید به تحریک این هورمون‌ ها در بدن بپردازیم که ما یک سری از راهکارها را در ادامه معرفی نموده‌ ایم:

بیرون بروید و برای خود وقت بگذارید: اگر شما به دنبال راهکارهای افزایش هورمون شادی هستید، به صورت مداوم در خانه ماندن به طور طبیعی احساس افسردگی را به افراد القا می‌ کند. بهتر است ساعاتی از روز را در بیرون از خانه بگذرانید و در معرض نور خورشید قرار بگیرید. یکی از بهترین راهکارها برای تحریک هورمون شادی قرار گرفتن در مقابل نور خورشید می‌ باشد که طی تحقیقاتی که در سال 2008 انجام دادند دریافتند که نور خورشید در افزایش سروتونین و اندورفین نقش بسیار قابل توجهی دارد. پیشنهاد می‌ کنیم که روزانه 10 تا 15 دقیقه از زمان خود را در بیرون از خانه گذرانده و به مرور این تایم را افزایش بدهید. البته استفاده از کرم ضد آفتاب را نیز فراموش نکنید.

با دوستان خود صحبت کنید و بخندید: از همان زمان‌ های قدیم از بزرگترهای مان شنیده‌ ایم که خنده برای هر دردی درمان و دوا می‌ باشد. درست است که با خندیدن ما نمی‌ توانیم به بهبود مشکلات جسمی پرداخته و آن‌ ها را درمان کنیم؛ اما خنده در بیرون کردن احساسات منفی از بدن انسان تاثیر بسیار بالایی داشته و احساس استرس و اضطراب را از بین می‌ برد. اگر می‌ خواهید بدانید که چطور هورمون شادی رو افزایش بدیم؟ خندیدن را فراموش نکنید که با ترشح به افزایش هورمون دوپامین و اندروفین احساس ناراحتی شما از بین رفته و احساس لذت و شادی جایگزین آن می‌ شود. در سال 2017 بر روی 12 مرد جوان آزمایشاتی انجام شد که نشان داد، خندیدن در کل با آزادسازی اندورفین آغاز می‌ شود. برای خندیدن نیازی نیست که حتما دلیل خاصی داشته باشید، می‌ توانید کتاب لطیفه بخوانید، ویدیوهای خنده‌ دار مشاهده کنید یا همراه دوستان و خانواده‌ خود فیلم کمدی تماشا کنید.

ورزش کردن را فراموش نکنید: آیا شما با فواید ورزش کردن بر روی سلامت جسمی و روحی خود آگاه هستید؟ ورزش جزو آن دسته از فعالیت‌ هایی است که تاثیر بسیار شگفت‌ انگیزی بر روی احساس خوب داشتن در افراد می‌ گذارد. اگر شما اهل ورزش کردن هستید، مطمعنا به خوبی می‌ دانید که ورزش و تحریک هورمون اندورفین چه ارتباط نزدیکی با یکدیگر دارند. ورزش کردن علاوه بر اینکه باعث تولید هورمون اندورفین در بدن می‌ شود، در تولید هورمون سروتونین و دوپامین نیز تاثیر بسیار وافری داشته و یکی از بهترین گزینه‌ ها در تحریک همون‌ های شادی در بدن می‌ باشد.

چطور هورمون شادی رو افزایش بدیم؟

غذاهای مورد علاقه‌ی خود را امتحان کنید: به نظر شما چطور هورمون شادی رو افزایش بدیم؟ یکی از موثرترین راهکارهایی که باعث تولید هر 4 هورمون شادی در بدن می‌ شود، لذت غذا خوردن است. یعنی شما احساس لذتی که از خوردن یک غذای سالم و رژیمی خوشمزه کسب می‌ کنید با هیچ چیزی قابل مقایسه نمی‌ باشد. این موضوع باعث آزادسازی دوپامین و اندورفین در بدن می‌ شود. بهتر است یک غذای خوشمزه درست کنید و آن را همراه با کسی که دوست دارید، قسمت کنید و یا غذا را برای او آماده کنید. مطمئن باشید این موضوع سبب تولید هورمون عشق یا اکسی توسین  نیز می‌ شود. البته یک سری نکاتی در این باره وجود دارد که باید بگوییم غذاهای خاصی بر روی سطح هورمون‌ های شما تاثیر می‌ گذارد که می‌ توانیم بگوییم غذاهای تند در افزایش همون اندورفین تاثیر بالقوه‌ ای دارند. ماست، حبوبات، تخم مرغ، گوشت‌ های کم چرب باعث آزادسازی هرمون دوپامین می‌ شوند. غذاهای حاوی تریپتوفان باعث افزایش هورمون سروتونین شده و غذاهای حاوی پروبیوتیک نیز برای آزادسازی تمامی هورمون‌ ها بسیار اثربخش هستند.

موسیقی و مدیتیشن: موسیقی باعث تحریک هورمون شادی شده و جزو فعالیت‌ های بسیار موثر در این حوزه می‌ باشد. در کل گوش دادن به آلات موسیقی یک احساس آرامش و شادی خاصی را در وجود افراد برمی‌ انگیزد و باعث می‌ شود که مغز به تولید هورمون دوپامین بپردازد. به همین دلیل است که افراد با گوش دادن به هر نوع موسیقی احساس لذت خاصی می‌ کنند. همین لذت و حس خوبی که در وجودتان ایجاد می‌ شود، نتیجه‌ تولید سروتونین است. مدیتیشن نیز همانند موسیقی یکی از فعالیت‌ های اثر بخش و شگفت‌ انگیز بر روی سلامتی می‌ باشد. مدیتیشن با بهبود کیفیت خواب و کاهش استرس ارتباط بسیار نزدیکی داشته و تحقیقات در سال 2002 نشان داده که یکی از فواید مدیتیشن افزایش دوپامین است. علاوه بر آن تحقیقات سال 2011 نشان بر این دارد که مدیتیشن به تحریک آزادسازی اندوزی نیز منجر می‌ گردد.

محبت کنید: همان طور که اشاره کردیم، محبت کردن و عشق ورزیدن در تحریک و افزایش هورمون اکسی توسین تاثیر بسیار وافری دارد. در واقع افراد می‌ توانند با نوازش کردن یک حیوان خانگی به تولید سطح اکسی توسین خود کمک وافری نمایند. علاوه بر آن می‌ توانید جهت بالا رفتن این هورمون عشق یک شب رمانتیک را با همسر خود بگذرانید. در نظر داشته باشید که بوسیدن و در آغوش گرفتن، ایجاد رابطه‌ جنسی و یا محبت کردن یکی از بهترین و موثرترین روش‌ ها در تولید هورمون شادی در بدن افراد می‌ باشد. محبت کردن به پدر و مادر و دوستان و خانواده در این زمینه بسیار تاثیرگذار است.

نحوه افزایش هورمون شادی با ورزش

همان طور که اشاره کردیم، ورزش برای سلامتی فواید بسیار فوق‌ العاده‌ای دارد؛ اما ما در این بخش با فواید جسمانی ورزش کاری نداریم. شاید برایتان جالب باشد که بدانید یکی از تاثیرات فوق العاده‌ ای که ورزش بر روی سلامت روح و روان و همچنین وضعیت عاطفی افراد می‌ گذارد، افزایش هورمون‌ های شادی است. حال چگونه می‌ توانیم با ورزش به افزایش این هورمون‌ ها کمک کنیم؟

ورزش کردن تنها با ترشح هورمون شادی اندرفین مرتبط نمی‌ باشد؛ بلکه انجام دادن فعالیت‌ های بدنی کمک می‌ کند تا سطح دوپامین و سروتونین نیز در بدن شما افزایش قابل توجهی پیدا کند. به همین خاطر آن دسته از افرادی قصد دارند، بدانند چطور هورمون شادی رو افزایش بدیم؟ نباید از ورزش کردن غافل شوند. در ادامه یک سری از راهکارهای هوشمندانه را به شما عزیزان ارائه می‌ دهیم:

  1. همیشه با دوستان یا همسر خود ورزش کنید: هیچ گاه از تاثیرات ورزش گروهی غافل نشوید. مطالعات نشان داده که ورزش‌ های گروهی با کسانی که دوستشان دارید، سطح هورمون شادی بدن را به میزان قابل توجهی افزایش می‌ دهد. یک ورزش خوب و درست همانند رقص با همسر کمک می‌ کند تا علاوه بر اندورفین هورمون اکسی توسین نیز بالا برود.
  2. زیر نور خورشید ورزش کنید: سعی کنید بیشتر ورزش‌ هایی که انجام می‌ دهید، در فضای باز باشد؛ زیرا با دریافت نور خورشید نیز هورمون سروتونین افزایش پیدا می‌ کند.
  3. برای ورزش یک زمان مشخصی تعیین کنید: بهتر است برای ورزش هدف‌ گذاری داشته باشید. به عنوان مثال روزی 30 دقیقه را به ورزش کردن اختصاص دهید. در این صورت علاوه بر اینکه فواید جسمانی زیادی برای شما در پی خواهد داشت، طبق مطالعات انجام شده تمریناتی که شدت بالایی دارند، اندورفین بیشتری نیز آزاد می‌ کنند.

چطور هورمون شادی رو افزایش بدیم؟

عوارض کمبود هورمون شادی در بدن

همان گونه که افزایش هورمون‌ های شادی در بدن مزایای فوق‌ العاده با خود به همراه دارد، کمبود آن نیز می‌ تواند عوارض جبران‌ ناپذیر و آسیب‌ های زیادی را برای فرد به دنبال داشته باشد. کمبود هورمون سروتونین موجب می‌ شود که افراد با انواع اختلالات خلقی از جمله افسردگی، کاهش میل جنسی، اختلال در خواب، عدم تعادل دمایی بدن، تعریق بیش از حد، حمله‌ های وحشتناک و پانیک، بی اشتهایی و … مواجه گردند. طبق مطالعاتی که در این باره دانشمندان به عمل آورده‌ اند، سطح سروتونین با توانایی‌ های حافظه و انعطاف‌ پذیری عصبی ارتباط بسیار مستقیمی دارد؛ زیرا تحت تاثیر مغز قرار می‌ گیرد.

سروتونین جزو آن دسته از هورمون‌ هایی است که به عملکرد شناختی مغز کمک کرده و احتمال بروز انواع اختلالات حافظه و آلزایمر را به میزان قابل توجهی کاهش می‌ دهد. یکی از مواردی که موجب افزایش هورمون سروتونین در بدن می‌ شود، خواب با کیفیت و ثبات رفتاری می‌ باشد. تحقیقات نشان داده، آن دسته از افرادی که قصد دارند از عوارض کمبود سروتونین در بدن خود دور بمانند، 40 دقیقه ورزش روزانه انجام دهند که این موضوع در بهبود خلق و خو آن ها تاثیر بسیار وافری دارد.

سروتونین جزو آن دسته از هورمون‌ های شیمیایی است که در دستگاه گوارش تولید می‌ شود و می‌ تواند با رژیم غذایی فرد نیز ارتباط مستقیمی داشته باشد. در کل رژیم غذایی نقش کلیدی در تولید سروتونین دارد. به همین خاطر شما می‌ توانید با سبک زندگی سالم، شادی و زندگی طولانی را به زندگی خود ببخشید. از جمله راهکارهای افزایش طبیعی هورمون سروتونین می‌ توانیم به نوشیدن مایعات ورزش‌ های منظم، خواب کافی، حفظ سلامتی روده و رژیم غذایی مناسب اشاره کنیم.

خطرات تامین هورمون شادی با سبک اعتیادآور

تا به حال با چندین راهکار کارآمد برای داشتن یک زندگی شاد و سالم آشنا شدیم. بد نیست نگاهی بیندازیم به راه‌ های تامین شادی از روش‌ های ناسالم که می‌ تواند باعث ایجاد سبک زندگی ناسالم گردد. منظور ما از مواد اعتیاد آور تنها مصرف شیشه، هروئین و یا کوکایین نمی‌ باشد. هر ماده و عادتی که افراد به آن وابسته باشند، اعتیادآور محسوب می‌ شوند. گاهی برخی از افراد عادت به چک کردن تلفن همراه خود، بازی‌ های رایانه‌ ای، تلویزیون دیدن، نوشیدن قهوه و … دارند. به گونه‌ ای که نمی‌ توانند از آن ها دست بکشند و با ترک آن ها دچار ناراحتی‌ های روحی و جسمی شدیدی می‌ شوند.

به این افراد معتاد گفته می‌ شود این اعتیاد شاید از نگاه اول بد نباشد. حتی تاثیر فوق‌ العاده‌ای نیز در تامین هورمون شادی در افراد دارد؛ اما زمانی خطرآفرین می‌ شود که تبدیل شود به یک عادت بد و ناسالم که می‌ تواند زندگی انسان‌ ها را تحت الشعاع قرار بدهد. در روزهای اول افراد ممکن است با تلویزیون دیدن، بازی‌ های رایانه‌ ای و … احساس شادی و خوشایندی وافری داشته باشند؛ اما زمانی که این ماده‌ اعتیادآور بر روی سامانه‌ لیمبیک احساسات و تصمیم‌گیری دست می‌ گذارد، آن زمان است که خطرات خود را در پی خواهد داشت؛ زیرا کنترل همه چیز را در اختیار خود می‌ گیرد.

این احساس شادی زیادی که در وجود انسان‌ ها شکل می‌ گیرد از بازدهی ذهن نیز بالاتر می‌ رود و باعث می‌ شود که نه تنها زندگی فرد بلکه اطرافیان او هم تحت الشعاع قرار بگیرد. به همین خاطر ما باید همواره برای تامین شادی به راهکارهای سالم و درستی بیندیشیم تا با هدف‌گذاری‌ های صحیح به آنچه که نیازمان است برسیم.

خطرات تامین هورمون شادی با سبک اعتیادآور

تاثیرات هورمون شادی برای سلامتی

یکی از مهم‌ ترین تاثیرات هورمون شادی و امید بر بدن افزایش طول عمر است. در طی تحقیقاتی که در سال 2017 انجام داده نشان داده که انگیزه و امید در زندگی 11 تا 15 درصد موجب افزایش طول عمر در افراد می‌ شود. یعنی احتمال بیشترین زندگی تا سن 85 سالگی به بالا افزایش پیدا می‌ کند. علاوه بر اینکه شادی و شاد بودن به ما انگیزه‌ بیشتری برای زندگی می‌ دهد، کمک می‌ کند که همواره به دنبال سبک زندگی سالم و یک رژیم غذایی مناسب باشیم. کمتر سیگار بکشیم و بیشتر روز خود را به انجام فعالیت‌ های ورزشی بگذرانیم.

معمولا اتفاقات زیادی در طول روزمره برای همه‌ ما پیش می‌ آید که احساس ناامیدی را در ما تقویت می‌ کند. از ترومای بعد از حادثه گرفته تا بیماری و روابط و مشکلات مالی و انواع خبرهای زندگی ناسالم و … که تمام این‌ ها باعث کاهش هورمون شادی، انگیزه و نداشتن امید می‌ گردد. با تقویت کردن انگیزه استقامت و رسیدن به یک هدف نهایی برای افراد دست یافتنی شده و زندگی مطابق با آنچه که افراد می‌ خواهند پیش می‌ رود.

در نظر داشته باشید هورمون‌ های شادی تاثیر مستقیم خود را بر روی خلق و خوی افراد می‌ گذارد. بسیاری از افراد در روابط اجتماعی خود به دلیل افسردگی، اضطراب و استرسی که دارند، ناموفق هستند و بیشتر اوقات گوشه‌ گیری می‌ کنند. ترشح هورمون‌ های شادی موجب می‌ شود علاوه بر بالا رفتن میزان اعتماد به نفس، افراد بتوانند در محیط کار، مدرسه، دانشگاه و … ارتباط بسیار خوشایندی با دیگران برقرار کنند.

کلام آخر

در آخر لازم است بگوییم که ادامه‌ زندگی بدون تولید هورمون‌ های شادی امکان‌ پذیر نخواهد بود. این هورمون‌ های شادی‌ آور علاوه بر این که افسردگی، ناامیدی و غم را از افراد دور می‌ کنند، به ما انگیزه، عشق و شادابی برای حیات را می‌ بخشند. ما در این مطلب در رابطه با تمامی راهکارهای مختلفی که کمک می‌ کند، شما بتوانید به افزایش هورمون شادی در بدن بپردازید را ارائه نمودیم. امیدواریم برای افزایش کیفیت زندگی خود تمامی این روش‌ های معرفی شده را جدی بگیرید.

از شما عزیزان سپاس گزاریم که ما را تا انتهای این مقاله همراهی کردید، سایت الو درمان سعی بر این داشته تا شما را چطور هورمون شادی رو افزایش بدیم؟ آشنا کند. امیدواریم مطالب گفته شده برای شما مفید واقع شده باشد، در صورت داشتن هر پیشنهاد و انتقادی می توانید از طریق سایت با ما در ارتباط باشید.

5/5 - (6 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج + نه =

دکمه بازگشت به بالا