عمومی

رژیم غذایی مناسب برای کلیه های سنگ ساز 【سال1403】⭐

رژیم غذایی مناسب برای کلیه های سنگ ساز تاثیر بسیار زیادی در از بین بردن این رسوبات کوچک و سخت دارد. یکی از مهم‌ ترین اقدامات پیشگیرانه جهت رژیم غذایی سنگ کلیه، نوشیدن مایعات به میزان کافی در طی روز می‌ باشد. اگر شما دچار سنگ کلیه هستید، همواره باید بدانید که برخورداری از یک برنامه و رژیم غذایی خاص در کاهش و یا از بین رفتن سنگ کلیه تاثیر به سزایی خواهد داشت. ممکن است، این سوال را از پزشک خود بپرسید که برای دفع سنگ کلیه چه بخوریم؟ در این مقاله به موضوع تغذیه و دفع سنگ کلیه می‌ پردازیم و با چند روش خانگی و یک سری از ترکیبات طبیعی را نام می‌ بریم که جزو روش‌ های درمانی و طب سنتی برای کلیه‌ های سنگ ساز محسوب می‌ گردند. در ادامه با ما همراه باشید.

رژیم غذایی متفاوت برای انواع سنگ کلیه

سنگ کلیه شامل انواع گوناگونی است که هر کدام بر اثر رسوبات مواد غذایی همچون پروتئین‌ های حیوانی، کلسیم و سدیم ایجاد می‌ گردند. قبل از اینکه به موضوع رژیم غذایی مناسب برای کلیه‌ های سنگ ساز بپردازیم؛ در وهله‌ اول افراد باید با نوع سنگ کلیه خود آشنا باشند و با مشورت بهترین دکتر سنگ کلیه در تهران یک برنامه‌ غذایی منسجمی را برای خود ترتیب بدهند که در ادامه به آن می‌ پردازیم:

سنگ‌ های اگزالات کلسیم: این نوع از سنگ‌ های کلیه که جزو رایج‌ ترین بیماری‌ ها در کلیه محسوب می‌ شوند، به مرور زمان مشکلات بسیاری را می‌ تواند برای فرد به ارمغان آورد. اگزالات معمولا به صورت طبیعی در مواد غذایی همچون چای، حبوبات، شکلات، سبزیجات، دانه ها و … یافت می‌ شود. این دسته از بیماران با یک سری از محدودیت‌ های مواد خوراکی روبرو هستند که پزشک متخصص رژیم غذایی مناسب برای مبتلایان به این نوع سنگ کلیه را مصرف ریواس، سیب‌ زمینی و شکلات، بادام زمینی، اسفناج و چغندر در نظر گرفته است. درواقع بر خلاف اسم سنگ کلیه شما می توانید از کلسیم و اگزالات استفاده کنید؛ اما به میزان محدود و با ترکیب کردن این دو ماده استفاده آن ها مجاز است.

سنگ‌ های اسید اوریک: برای جلوگیری از ایجاد اسید اوریک تناسب اندام و پرهیز از چاقی نقش بسیار موثری دارد. رژیم غذایی مناسب برای کلیه های سنگ ساز اسید اوریک شامل تخم مرغ، گوشت گاو، ماهی و صدف، نوشیدنی های شیرین و مقدار کم پروتئین های حیوانی می باشد. برای تامین پروتئین می توانید از پروتئین های مفید مانند آجیل، سویا، حبوبات و تخمه آفتابگردان استفاده نمایید.

سنگ‌ های کلسیم فسفات: معمولا وقتی نام سنگ کلیه‌ کلسیم فسفات به گوش می‌ خورد، برخی از افراد این تصور را دارند که هرگز نباید به مصرف مواد غذایی حاوی کلسیم و فسفات پرداخت. این یک باور کاملا اشتباه است. شما می‌ توانید در کنار سایر مواد غذایی، مصرف کلسیم را نیز داشته باشید و مصرف سدیم خود را کاهش دهید. سدیم به بخشی از نمک گفته می‌ شود که معمولا در غذاهای کنسرو شده، همچون فست فودها، گوشت‌ ها و انواع چاشنی‌ ها وجود دارد. به همین خاطر بهترین دکتر کلیه اطفال در تهران اظهار دارد، بیماران می‌ بایست برای رعایت رژیم غذایی سنگ کلیه، کلسیم فسفات، مصرف پروتئین حیوانی و سدیم را کاهش دهند.

رژیم غذایی مناسب برای کلیه های سنگ ساز

کلیدی ترین عوامل جهت جلوگیری از سنگ کلیه

سه نکته مهم در حوزه رژیم غذایی مناسب برای کلیه های سنگ ساز وجود دارد که افراد با رعایت کردن آن ها دچار سنگ کلیه نمی شوند که شامل:

  • مصرف قابل توجه آب: یکی از بهترین روش‌ ها جهت جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه، نوشیدن آب است. اگر شما به مصرف مقدار زیادی آب در طول روز بپردازید، این موضوع کمک می‌ کند تا مرتبا ادرار کرده و اسید اوریک و کلسیم در بدن شما جمع‌ آوری نشود.
  • جلوگیری از عرق بیش از حد: عرق کردن را دست کم نگیرید. آیا می‌ دانستید سونا، یوگا گرم و حتی ورزش‌ های سنگین که باعث تعریق بدن می‌شود، برای سلامتی مفید هستند؛ اما در عین حال می‌ توانند باعث به وجود آمدن سنگ کلیه نیز بشوند. همان طور که می‌ دانید، در قسمت بالا اشاره کردیم، نوشیدن مقدار زیاد آب از سنگ کلیه جلوگیری می‌ کند. در عین حال از دست دادن آب بدن نیز که در نتیجه‌ تعریق ایجاد می‌ شود، باعث تولید ادرار کمتری در بدن شده و به مرور زمان کلسیم در بدن رسوب کرده و مواد معدنی سنگ ساز در کلیه‌ ها ایجاد می‌ شود.
  • هیدراته نگه داشتن بدن: هیدراته شدن با آب یکی از قابل توجه‌ ترین موضوعات است. به ویژه افرادی که مدام در حال ورزش و فعالیت هستند و تعریق زیاد می‌ کنند. حتما باید با آب، بدن خود را هیدراته نگهدارید. پزشکان توصیه می‌ کنند، برای تولید مقدار کافی ادرار بهتر است، افراد روزانه 3 لیتر مایعات از طریق آب و مایعات دیگر مصرف کنند. یکی از متخصصان بهداشت در این زمینه اظهار دارد، بهتر است افراد از مصرف نوشابه‌ های گازدار، چای سرد شیرین و آب گریپ فروت خودداری کنند.

ممنوعیت های رژیم غذایی مناسب برای کلیه های سنگ ساز

جهت برخورداری از رژیم غذایی مناسب برای کلیه‌ های سنگ ساز یک سری از ممنوعیت‌ های مواد غذایی وجود دارد که با محدود کردن این خوراکی‌ ها می‌ توانید به راحتی سنگ کلیه خود را دفع کنید. کاهش مصرف نمک یکی از مهم ترین عامل در دفع سنگ کلیه است. تجمع کلسیم در ادرار باعث افزایش سطح سدیم در بدن می‌ گردد، به همین خاطر کارشناسان به مبتلایان سنگ کلیه همواره توصیه می‌ کنند که از مصرف نمک جدا خودداری نمایند. معمولا اغلب رستوران‌ ها و فست فود‌ها در غذای خود از مقادیر بیش از حد نمک استفاده می‌ کنند که این مواد غذایی به شدت بر روی ایجاد سنگ کلیه تاثیر مثبتی دارد.

به همین خاطر بهتر است، مواد غذایی را زیر نظر و توصیه متخصصان استفاده کنید. پیشنهاد می‌ کنیم، مصرف پروتئین حیوانی را برای داشتن رژیم غذایی مناسب برای کلیه‌ های سنگ ساز به حداقل برسانید. در بدن یک ماده شیمیایی به نام سیترات وجود دارد که از به وجود آمدن سنگ کلیه جلوگیری می‌ کند. زمانی که شما به مصرف بیش از حد پروتئین حیوانی همچون گوشت‌ های قرمز، مرغ، تخم مرغ و … بپردازید، این سیترات در ادرار کاهش پیدا کرده و اسید اوریک افزایش پیدا می‌ کند. از جمله پروتئین‌ های حیوانی می‌ توانیم به دانه‌ های چیا، ماست یونانی و توفو اشاره کنیم.

یکی دیگر از ممنوعیت‌ های غذایی مصرف نوشابه گازدار است. فسفات یکی دیگر از مواد شیمیایی است که در تشکیل رسوبات و به وجود آمدن سنگ کلیه نقش دارد. ما می‌ توانیم میزان زیاد فسفات را در نوشابه‌ ها پیدا کنیم. علاوه بر آن قندهای این گونه از نوشیدنی‌ ها مانند ساکاروز و فروکتوز جزو موادی هستند که باعث افزایش سنگ کلیه می‌ گردند. به همین خاطر از مصرف مواد شیرینی و غذاهای فرآوری شده مانند آبمیوه‌ ها، شربت و کیک‌ ها خودداری کنید.

رژیم غذایی مناسب برای کلیه های سنگ ساز

برای دفع سنگ کلیه چه مواد غذایی بخوریم؟

در ادامه یکسری از رژیم غذایی مناسب برای کلیه‌ های سنگ ساز را نام می بریم که مطالعه آن ها برای بیماران سنگ کلیه مفید خواهد بود:

  1. آبلیمو: لیمو در تغذیه و همچنین سنگ کلیه فواید بسیار زیادی دارد. لیمو سرشار از ویتامین سی بوده و به تقویت سیستم ایمنی بدن می‌ پردازد. علاوه بر آن حاوی سیترات می‌ باشد و از تشکیل سنگ‌ های کلسیمی در بدن جلوگیری می‌ کند. بهتر است، خود را عادت دهید که هر از گاهی چند قطره آب لیمو تازه در آب چکانده و آن را میل کنید.
  2. سرکه سیب: آیا می‌ دانستید مصرف سرکه سیب که سرشار از اسید استیک می‌ باشد، در حل شدن سنگ‌ های کلیه نقش قابل توجهی دارد؟ سرکه سیب می‌ تواند سیستم ادراری شما را به طور کامل پاک کرده و همچنین علائم سنگ کلیه نظیر درد را نیز به شدت کاهش بدهد. طبق تحقیقات معتبر پزشکی، مصرف سرکه سیب در دفع سنگ کلیه تاثیر وافری دارد؛ اما در مصرف آن نیز نباید از حد مجاز عبور کرد.
  3. آب کرفس: یکی دیگر از رژیم غذایی مناسب برای کلیه‌ های سنگ ساز مصرف آب کرفس می‌ باشد. کرفس در شستشو دادن سیستم ادراری نقش بسیار موثری داشته و به دفع سنگ کلیه نیز می‌ پردازد؛ اما اگر شما دچار فشار خون پایین و هرگونه اختلال در سیستم انعقاد خون هستید، بهتر است که آب کرفس مصرف نکنید.
  4. آب انار: از دیرباز همه‌ افراد آب انار را به عنوان یکی از راهکارهای طبیعی در دفع سنگ کلیه می‌ دانند. میوه‌ شفابخش تمامی سموم را از سیستم ادراری پاک کرده و در دفع سنگ کلیه نیز تاثیر بسیار مثبتی دارد. آب انار سرشار از آنتی‌ اکسیدان بوده و به حفظ سلامت کلیه‌ ها کمک می‌ کند.

نکات مهم در رژیم غذایی مناسب برای کلیه های سنگ ساز

طبق تحقیقات به دست آمده، آن دسته از افرادی که در گذشته دچار بیماری سنگ کلیه بوده‌ اند، در آینده نیز اگر به صورت جدی از بروز آن پیشگیری نکنند می‌ توانند باز هم دچار این بیماری شوند. زمانی که در رابطه با رژیم غذایی مناسب برای کلیه‌ های سنگ ساز صحبت می‌ کنیم؛ منظورمان مصرف داروهای تجویزی و مراقبت از آن چه می‌ خورید و می‌ نوشید است.

اگر شما سنگ کلیه دارید، بهتر است در این زمینه به متخصص مراجعه کرده و آزمایشات لازم در این زمینه را انجام دهید. پزشک پس از بررسی یک رژیم غذایی خاص را مانند رژیم غذایی مدیترانه‌ ای به بیماران تجویز می‌ کند و نکاتی نیز در این خصوص ارائه می‌ کند که این نکات شامل موارد زیر هستند:

  • سعی کنید، روزانه حداقل 12 لیوان آب بنوشید.
  • مصرف آب مرکبات همانند پرتقال را فراموش نکنید.
  • در هر وعده از غذای خود سه بار از روز یک غذای سرشار از کلسیم مصرف کنید.
  • از مصرف پروتئین حیوانی خودداری کرده و یا آن را محدود کنید.
  • نمک، شکر و محصولاتی که دارای شربت ذرت فروکتوز می‌ باشند را از رژیم غذایی خود کاهش دهید.
  • هر ماده غذایی که موجب کم آبی بدن شما می‌ شود را حذف کنید.
  • از خوردن بیش از حد فسفات و اگزالات و مواد غذایی حاوی آن‌ ها پرهیز نمایید.

نکات مهم در رژیم غذایی مناسب برای کلیه های سنگ ساز

سنگ کلیه با چه علائمی همراه است؟

زمانی که افراد رژیم غذایی مناسب برای کلیه‌ های سنگ ساز را رعایت کنند، می‌ توانند علائم سنگ کلیه را به میزان قابل توجهی کاهش دهند. از جمله علائم سنگ کلیه می‌ توانیم به احساس درد شدید و غیر قابل تحمل در قسمت‌ های پشت، پهلو و زیر دنده‌ ها اشاره کنیم. احساس درد در قسمت تحتانی شکم و شانه‌ های ران و همچنین سوزش هنگام ادرار از دیگر نشانه ها هستند.

یکی دیگر از علائم دقیق‌ تر سنگ کلیه خود را با دفع ادرار بیش از حد، تهوع و استفراغ، تب و لرز، تغییر رنگ ادرار و بدبو شدن ادرار نشان می‌ دهد. شاید این سوال در ذهن شما نیز ایجاد گردد که آیا سنگ کلیه می‌ تواند برای افراد خطر آفرین باشد؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم سنگ کلیه تا زمانی که حرکت نکند خطری ندارد؛ اما وقتی که شروع به حرکت کند، می‌ تواند علائم بسیار دردناک و وحشتناکی را با خود به همراه داشته باشد.

به همین خاطر افراد باید همواره با در نظر گرفتن رژیم غذایی مناسب برای سنگ‌ های کلیه‌ خود را مدیریت و همچنین کنترل داشته باشند. یک متخصص کلیه با تجویز داروها به خوبی می‌ تواند این دردها را کاهش دهد و مشاوره‌ های لازم در زمینه‌ مصرف مواد غذایی را نیز ارائه نماید.

کلام آخر

سنگ کلیه یکی از بیماری‌های کلیوی است که معمولا از تخصص‌های پزشک ارولوژی و مجاری ادراری می‌باشد. این سنگ‌ها که در اثر تجمع کلسیم اسیداوریک و فسفر در مجاری ادراری تشکیل می‌شود اگر درمان نگردد و ادامه‌دار باشد می‌تواند دردهای وحشتناکی را متحمل افراد نماید.

از شما عزیزان سپاس گزاریم که ما را تا انتهای این مقاله همراهی کردید، سایت الو درمان سعی بر این داشته تا شما را با رژیم غذایی مناسب برای کلیه‌ های سنگ ساز آشنا کند. امیدواریم مطالب گفته شده برای شما مفید واقع شده باشد، در صورت داشتن هر گونه پیشنهاد و انتقاد می توانید از طریق سایت با ما در میان بگذارید.

5/5 - (10 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × یک =

دکمه بازگشت به بالا